Vet folk att detta händer i Sverige?

Biograf Arenan, Karlstad 21 sep 2016 Foto Anders Halvarsson

Biograf Arenan, Karlstad 21 sep 2016 Foto Anders Halvarsson

Dagen efter succén i Karlstad var det dags för Stockholm, igen. Jo det var en efterfrågad föreställning som återigen gick på Filmhuset nu i Bio Mauritz. 130 platser var utsålda tre veckor före visningsdatum och vi satte in en extraföreställning kl 16.30. Till den kom 75 personer. Med tanke på kort varsel och den tidiga tiden så blev det också över förväntan.

fbcomment1

fbcomment

Någon undrade över varför mainstream ännu inte uppmärksammat filmen och frågan kan tänkas handla om att man inte vågar. Det behöver inte handla om feghet, det kan också vara en stor osäkerhet som bottnar i tidigare läkare som gått över gränsen och använt patienter som försökskaniner. Här kommer man osökt att tänka på Macchiarini. Den jämförelsen haltar dock eftersom Enbys behandling bevisligen inte utgör någon risk för skada. Om man ser filmen så är det inte särskilt osäkert vad som är problematiken. Många höjde också rösten för att Enby ska återfå sin legitimation.

En äldre herre sade inför visningen i Karlstad att ”Vet folk i Värmland om detta?”
Jag har lyft frågan till att gälla hela Sverige.

Efter kvällsföreställningen i Stockholm erbjöd jag mig som filmens producent och regissör att svara på frågor. Den fulltaliga publiken satt kvar efter applåderna. Den första frågan gällde varför jag valt att göra filmen. Och mitt svar var en fortsättning på mitt inledningsanförande. ”Denna film måste göras ..” Det den tar upp är grunden för hela vårt samhälle, det fria valet, rätten att forska, rätten till sin hälsa … Tyvärr kommer jag inte ihåg alla frågor och mina svar men efteråt anses det ha varit ett bra utbyte. Jag kommer dock ihåg slutklämmen och den löd ungefär så här:

Nu när filmen rullar ut över Sverige kan jag hoppas på en folkrörelse som blir så stark att allt fler sätter ner foten och säger:

– Nä nu djävlar får det vara nog!

Nästa visning på Slottsbiografen i Uppsala tisdag 27 sept kl 18.00 Biljett på Tickster. Det närmar sig utsålt där också.

Börje Peratt

En reaktion på ”Vet folk att detta händer i Sverige?

Kommentera

